tisdag, mars 20, 2012

Ugglor i mossen

Nu var det ett tag sedan jag visade något pyssligt så jag tycker att det är på tiden att visa vad jag pysslat ihop sedan sist. Jag fick ett pysselryck för några dagar sedan och tänkte gör något påskigt, men istället kom de här söta/roliga (?) ugglorna till.


Det enda som behövdes för att göra dem var tomma toarullar, lite rester av tyger, spets och band och några knappar. Om någon är intresserad av en DIY så är det bara att hojta till så ska jag försöka få ihop en. Idén fick jag då jag såg någonstans (var har jag tyvärr glömt) att man lätt kunde vika en toarulle så att den fick "uggleöron". Vill man så går det ju att använda papper istället för tyg, eller helt enkelt måla direkt på toarullen.

Hursomhelst var det så skoj att göra dem så att jag nu börjat samla på mig fler toarullar. Måste bara på jakt efter fler ögonknappar, men jag törs nästan lova att det här inte var det sista ni sett av mina "påskugglor". :)

Mitt största problem just nu är bara att tiden inte riktigt räcker till något pyssel. Mitt nya jobb ligger i Malmö så jag spenderar numera ca.2,5 timme på tåg och bussar, plus att jag måste lägga mig jättetidigt för att orka upp på morgonen! :P Synd att jag inte sysslar med virkning eller stickning som vore lätt att ta med på tåget... Någon som har andra smarta tågpysseltips?

24 kommentarer:

  1. Ja, gör gärna en DIY, ugglorna är så läckra!

    SvaraRadera
  2. Det var kjempesøte :)
    Jeg lytter til musikk og tegner på toget, og lar tankene fly :D

    SvaraRadera
  3. Hvor er de fine dine ugler, jeg vil rigtig gerne have en DIY hvis du får tid engang. Med den lange transport tid bliver du da nød til at lære at hækle, jeg er selv lige startet med at hækle og har lige hæklet to Clutch, de er lagt på bloggen og der er link til hvor du kan hente opskrift. Det er et super begynder projekt, for det ser vildt svært ud men de er både hurtig og nemme at lave.

    SvaraRadera
  4. De var bare så søte;) ha en fin uke videre, klem W

    SvaraRadera
  5. wow vilka söta! Nu vet jag inte hur stora de är men du borde nästan göra hängen på dem så att du kan hänga dem i påskriset :)

    SvaraRadera
  6. very cute :D Have a nice day :D

    SvaraRadera
  7. Åhh vad fina de var! Nu måste jag ju leta fram tomma toarullar... kanske skall bjuda familjen på katrinplommon så toarullarna går åt ;-) Du får hemskt gärna göra en DIY.
    Jag tycker att du skall köpa dig en virknål och ett garn och börja med enkla mormorsrutor. Jag har ett projekt med mormorsrutor som jag har tragglat med sedan i julas... det går inte fort men det är bra sysselsättning på tåg och bussar.
    Nu blev jag nyfiken på vad det är för jobb du har bytt till?

    Kraam Lotten

    SvaraRadera
  8. Det ser ut som ett trevligt pyssel med ett finfint resultat! Toarullar, diverse fina tyger och band och så limma lite? Har du testat zentangel? Det kan säkert bli spännande, speciellt om tåget är skakigt...! :-)

    SvaraRadera
  9. DIY ønskes! De var kjempesøte!!!

    SvaraRadera
  10. Så fine!! Eskil har lagd noen lignende på skolen, som de har malt på! Men de var ekstra stilig med retrostoff :)

    SvaraRadera
  11. Kjempefine ugler!! Så stilig!!!

    :-))))

    SvaraRadera
  12. Spreke,fargerike Ugler!! Kjempesøte og super ide :0)

    SvaraRadera
  13. Supersøte ugler, artige:O)

    Jeg har endelig laget et "rødt innlegg"
    og linket til din oppfordring.

    Ha en koselig kveld.
    Klem Linda.

    SvaraRadera
  14. Men jisses så söta! Jag har haft svårt att slänga tomma toarullar på senare tid, tänkt att nåt kan de väl vara bra till, och det här gör mig helt övertygad, inga rullar får slängas hos mig! Jag har inte plats för saker som bara är till dekoration men nånting måste det bli av rullarna.

    Ah, vad är det som hindrar att du pysslar med ugglor på tåget :) du skulle nog göra succé :) Klippa till delarna hemma, och limma ihop på tåget. Hmmm, fast nä, lukten av lim kanske inte funkar på ett tåg... Kanske sy fast delarna? För du måste ju bara göra fler, de här ju helt underbara! Alltså, jag får lust att printa ut bild på en av dina ugglor och rama in, och sätta bland foton på familj och vänner :)

    Om du inte kan/vill sticka eller virka så kanske lite nåltovning? Bara akta fingrarna om tåget vinglar... för nålen är ju supervass! Och så kan jag ju rekommendera frivoliteter! Eller vad sägs om lite broderi, i stil med sånt som Karin med boken Karins broderier gör, det brukar ju vara färgglatt och härligt, som skulle passa så bra ihop med dig :) som t.ex den här kudden fast man kan ju göra mindre saker - jag tycker broderi är jobbigt men snart kan jag inte längre motstå frestelsen att köpa garn och börja knåpa, nåt litet :)

    SvaraRadera
  15. Oj, dessa fina ugglor måste jag absolut ge mig på att prova! Helt galet söta!

    SvaraRadera
  16. De er simpelthen bare så fine! Jeg har langt om længe taget mig sammen til at fotografere lidt røde detaljer fra mit hjem - Men rød er ikke en farve jeg har så meget i, men det blev da til lidt.

    God weekend til dig:-)

    SvaraRadera
  17. Vilka rara ugglor! Kan väl vara påskugglor?

    SvaraRadera
  18. Utolig fine ugler!
    Så flott at man kan bruke toalettruller til noe annet
    enn ting som ser ut som om barn har laget ;)

    SvaraRadera
  19. Hej!
    Nu är det verkligen hundra år sen jag skrev en hälsning här! Men om du kikar in på min blogg förstår du varför jag varit buzy.:)
    Det är så kul att komma hem och fullkomligt frossa i dina färgglada inlägg! Inspiration till tusen!:)
    Ugglorna blev ju döhäftiga. Lite kul att du samlar på toarullar, hörde det samma från min mamma idag, fast hon skulle ha dem till blomplantering.;)

    Jag provade på att filtpyssla på tåget till och från Köpenhamn, det tyckte jag gick ganska bra. Alltså med filt, sy, klippa och så. Nålfilta kan man säkert också göra om man gillar det. Tror inte att jag visat mina alster som kom till på tågresan, får göra det någon dag.
    Hoppas att du trivs på ditt nya jobb!?
    Kram

    SvaraRadera
  20. så flotte ugler. Jeg fikk lyst til å lage slike. Er stoffet til kropp klippt i firkanter, eller spisser du litt ekstra oppe til ører?

    SvaraRadera

Tack för din kommentar, den gör mig glad! ^_^