torsdag, november 24, 2011

Origamibollar & min tapetsamling

I helgen när jag pysslade med mina minipaket så passade jag även på att göra lite annat papperspyssel i form av olika julpynt. Ända sedan jag såg de här origamibollarna hos Junette/Hverdagsmönstre så har jag varit riktigt sugen på att göra dem själv. Hittade ingen DIY så jag fick prova mig fram...

Lyckades lista ut att de skulle göras av ca.20 cirklar som viks till trekanter (genom att titta på bilderna hos Junette), och jag tycker att jag lyckades rätt så hyfsat även om de inte blev helt perfekta. :)


Junette säljer sådana här origamibollar i sin Etsy-butik, både färdiga och som DIY-kit. Men jag ville välja papper från min egen stora pappers- och tapetsamling istället. Jag gjorde först en rosa-lila av enfärgad kartong och när jag fått till snitsen så gick jag loss med mina dyrbara Retrovilla-tapeter och andra fina papper. Måste nog göra lite fler sådana här, för visst är de fina!?


Fixade även till en tom rödbetsburk med lite färg på locket (samma som här) och tapet-decoupage. Den är numera fylld med sidenband och sånt. 

Här får ni se lite av min pappers-och tapetsamling. 


Favoriterna kommer såklart från Retrovilla.


Förutom detta så har jag en stor korg med presentpapper, en stor låda scrapbookingpapper och flera mindre askar med "scraps"(dvs. småbitar av papper och tapet). Jag är lite smått besatt av mönstrat papper och tapet, helt enkelt. :P 

Vad jag mer gjorde av mina papper får ni snart se... 



22 kommentarer:

  1. Oh, åh, ah...vilken härlig samling!!! Ser så fint ut, det är ju ett strålande smart sätt att förvara dem! Ska nog sno den idén på nåt sätt, för nu börjar det lixom bli lite fullt här hemma i min plåthink från ikea.:)
    Nu ska jag slänga in ett inlägg om kulorna, har precis försökt fota dem i mörkret, gick väl sådär, men vad gör man?!
    Jag tror att min främsta loppistur beror på att jag går på loppisar i mindre byar och att jag går väldigt OFTA. De senaste veckorna har jag faktiskt försökt avveckla mitt beroende lite, tycker att jag samlar på mig mer grejer än jag kan använda/njuta av. Meeen...så idag skulle jag lämna lite grejer...och sen bara ta en liten snabb titt...hrm...kom kanske ev ut med en påse med lite fler grejer än jag lämnade...ooops! ;-)

    SvaraRadera
  2. Origamiboller? Kult :) Ser vanskelig ut.. Hehe. Men stilig. Kanskje jeg skal prøve meg på det en dag. Prøve :)
    Wow, for en tapetsamling da! *misunner deg* Tapet fra Retrovilla ønsker jeg meg såå mye. Får nok dra til Danmark en tur snart. Hehe.

    SvaraRadera
  3. Hej! Jättefina! O vilka härliga papper:) kram

    SvaraRadera
  4. Wow, for en samling! Jeg elsker tapeter og alle mulighetene man har med dem. Heldig du er ;)

    SvaraRadera
  5. Dekorativ pynt!
    Dersom du leser kommentarene til innlegget hos Hverdagsmønstre finner du en link til en DIY, men du har jo klart deg fint uten:)
    Flott samling du har, forresten!

    SvaraRadera
  6. Lurt å henge opp alt på den måten. Praktisk, oversiktielig og dekorativt

    SvaraRadera
  7. Hei på deg, wow så mye fint papir og tapet du har. Så lurt å henge dem opp i slike kurver fra IKEA da;) Papirkulene var jo bare så fine, flinke deg;)

    SvaraRadera
  8. Vilken fiffig förvaring! Och snyggt är det också när pappren syns genom hålen.

    SvaraRadera
  9. Oj, vad fin din boll blev med retrotapeterna! Jag har oxå gjort sådana bollar och skall göra fler ;-) På min blogg finns en länk till en DIY-beskrivning. Men det är ganska lätt eller hur...?!
    Underbar samling med gamla tapeter du har.... min är inte i närheten så stor som din ;-)

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  10. Wow, vilka fantastiska bollar, färger och mönster! Energikick!

    SvaraRadera
  11. Jag håller också på med dessa fina bollar!
    Jag vill göra flera nu men har massor med andra planer samtidigt..
    Men ja, fina är de!

    SvaraRadera
  12. Vad avundsjuk jag är på din tapetsamling! Underbar!

    SvaraRadera
  13. Den där förvaringen av papper och tapet var himla snygg. Var har du hittat "lådorna"? Mitt presentpapper står just nu i en cykelkorg, som jag helst skulle vilja ha på cykeln men då måste jag hitta något nytt att ha alla pappersrullar i!

    SvaraRadera
  14. I can't read the post but there's no need, picture of a thousand words: the idea of recycling bag container holding rolled up wrapping gift is brilliant! Thanks so much. : ) And Merry Christmas!

    SvaraRadera
  15. Hej. Jeg har omtalt din idé med tapet-opbevaring på min blog i dag. Jeg har naturligvis linket og skrevet at idéen kommer fra dig. Håber det er i orden. kh Tina

    SvaraRadera
  16. Fantastisk ide med opbevaringen!
    Jeg laver lignende kugler (origamibollar) til jul i røde farver.

    SvaraRadera
  17. Could you please help explain in English how you made the wrapping paper holders?? Thank-you

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sorry, I didn't see your question before. The holders are from IKEA, meant to store plastic bags. :) Hope you can find them!

      Radera
  18. Candy, if you load the page in the chrome browser it will translate for you - but still, no explanation as to how this was accomplished. Lovely blog!

    SvaraRadera
  19. Thank you for this post. This idea is really amazing. I was never interested in origami but this post just changed it all. I will certainly have to learn some paper folding techniques and make these things as decorations, especially during Christmas season. Thank you for sharing this post.

    SvaraRadera
  20. Vilken fiffig förvaring! Och snyggt är det också när pappren syns genom hålen...

    SvaraRadera

Tack för din kommentar, den gör mig glad! ^_^